4 volwassenheidsfases van geautomatiseerde e-mailmarketing

Door Dynamic Hands op

E-mailmarketing is een bewezen vorm van direct marketing waarbij met relevante informatie via e-mail boodschappen naar een gewenste doelgroep gezonden wordt. Dat kunnen e-mailberichten zijn tijdens de hele klantreis, van de bewustwordingsfase tot zelfs na de aankoop. Maar welke fases zijn er om tot volledig geautomatiseerde e-mailmarketing te komen en echt volwassen te worden?

Fase 1: Handmatig overzetten van contacten van klantsysteem (CRM) naar het e-mailmarketing systeem

Ongetwijfeld zijn het bekende werkzaamheden voor iedereen die weleens iets met e-mailmarketing gedaan heeft. Er worden Excellijsten gedefinieerd vanuit het CRM systeem waar handmatig de juiste contactpersonen voor een campagne geselecteerd worden. Vaak gebeurt dit met medewerking van de afdeling verkoop. Als de definitieve lijst compleet en gecheckt is wordt dit bestand ingeladen in het e-mailmarketingsysteem. Het nadeel is dat een en ander tijdrovend is, zeker als het enkele keren per maand voorkomt. Maar door het verzamelen van de data is de eerste stap gezet.

Fase 2: Het automatisch synchroniseren van CRM data met het e-mailmarketing systeem

Gelukkig zijn er connectoren, zoals bijvoorbeeld onze Spotler Connector, waarmee het handmatig overzetten van data grotendeels geautomatiseerd plaatsvindt. In deze fase helpen we klanten ook bij het maken van marketinglijsten, waarbij er specifiekere nieuwsbrieven naar klantgroepen gezonden kunnen worden. Zolang de klantgegevens correct in het CRM systeem staan hoeft er niemand meer gevraagd te worden of er nog nieuwe klanten zijn voor de aankomende nieuwsbrief.

Fase 3: Uitgebreidere segmentatie op basis van kenmerken

Een nog grotere professionaliseringsslag wordt gemaakt door aan klantgroepen specifieke kenmerken of tags mee te geven in het CRM systeem. Afhankelijk van het type bedrijf waar je voor werkt kan dit kenmerk bijvoorbeeld een interessegebied zijn, een leeftijdscategorie, een branche of regio, maar bijvoorbeeld ook een selectie van het laatste contactmoment. Door deze dynamische lijsten te koppelen met het e-mailmarketingsysteem kunnen er nog specifiekere nieuwsbrieven gestuurd worden die relevant zijn voor de desbetreffende doelgroep. Als ‘klap op de vuurpijl’ kun je op basis van deze selecties ook bepaalde contentblokken meesturen. Dus wisselende teksten en zelfs beelden. Binnen bijvoorbeeld de groep van overheidsklanten kunnen dan verschillende boodschappen naar overheidsmedewerkers gezonden worden.

Fase 4: Automatische campagnes gedurende de hele klantreis

Dit is de allerleukste fase, waarmee bedrijven zich echt onderscheiden van de concurrentie. Iemand heeft bijvoorbeeld vorige week een wasmachine gekocht en een half uur voorafgaand aan de levering ontvangt deze klant een e-mail met tips over de nieuwe wasprogramma’s van het desbetreffende product. Dit is een voorbeeld waarbij nagedacht is over elk moment waarop je een relevante e-mail kunt sturen. Bedank een klant als er een aankoop gedaan is, feliciteer als iemand jarig is of 5 jaar met je zakendoet. Wanneer er een supportvraag is afgehandeld stuur je een e-mail om te vragen naar de tevredenheid. Bedrijven die goed nadenken over de customer life cycle en de klantreis begrijpen ook welke data belangrijk is om te vergaren en automatisch in dienst te laten staan van geautomatiseerde e-mailmarketingsystemen.

Interesse om klantendata aan e-mailmarketing te koppelen?

De techniek die is er, onder ander door goede connectoren. Daarnaast gaan we graag samen in gesprek om te bepalen naar welke slimme data gevraagd kan worden en op welke wijze we dit het beste kunnen vastleggen.

Dat blijft namelijk het denkwerk van mensen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *