5 redenen om e-mailmarketing te automatiseren

Door Dynamic Hands op

Nieuwe klanten krijgen en bestaande klanten geïnteresseerd en bij je merk houden. Dat is voor veel organisaties best uitdagend. Zeker in een tijd waar telefonisch contact of spontane acquisitie minder gewaardeerd wordt. Klanten weten voorafgaand aan een aankoop vaak al met wie zij zaken willen doen doordat zij zich via internet oriënteren. E-mail marketing lost deze uitdaging op, maar beter is om te kiezen voor e-mailmarketing die geautomatiseerd is. Dit is waarom:

Reden 1: Het voorkomen van handmatige handelingen

Een belangrijke reden waarom bedrijven tussentijds afhaken met e-mailmarketing is dat het veel tijd kost om mailcampagnes of nieuwbrieven op te stellen. Vooral voor wat betreft de juistheid van de data. Vanuit CRM-systemen en andere databases of individuele adressenlijsten wordt handmatig een nieuw bestand gemaakt. Dat is tijdrovend en zeker niet foutloos. Zo was er ooit eens een bedrijf die een nieuwbrief had gezonden aan “De heer R. van Bestuur”. Echt gebeurd.

Reden 2: Accountmanagers kunnen zich focussen op sales

Bedrijven die hun e-mailmarketing automatiseren zullen tevreden accountmanagers hebben. Zij ontvangen verkoopleads en hoeven geen inspanning te doen bij het aanleveren van adressen aan de marketingafdeling. Hun dagelijkse of wekelijkse rapportage doen zij, als het goed is, in een CRM systeem zoals Dynamics 365. Meer hoeven zij niet te doen, omdat er geautomatiseerde koppelingen gemaakt worden tussen CRM systeem en e-mailmarketingsysteem.

Reden 3: Bedrijven blijven continue op de radar

Het woord automatiseren geeft al aan dat het in beeld komen en blijven ‘automatisch’ gebeurt. Zo eenvoudig is het. Het is bewezen dat nieuwe klanten eerst vijf tot zeven keer iets van je gezien moeten hebben willen zij contact opnemen. Het gaat dus om continue op de radar blijven en niet denken dat je met een eenmalige nieuwsbrief ineens de wereld kunt veroveren.

Reden 4: De klantbeleving wordt er door vergroot

Prachtig is het dat er bedrijven zijn die niet alleen via e-mailmarketing hun producten of diensten onder de aandacht brengen, maar met relevante content komen die de klant raakt op het juiste moment in het klantproces. Hoe persoonlijker hoe beter. Geautomatiseerde e-mailmarketing maakt het mogelijk om boodschappen op maat aan te bieden. Dat kan bijvoorbeeld een bedankje, felicitatie of kortingsvoucher zijn.

Reden 5: Je kunt veel gerichter de business beïnvloeden

E-mailmarketing betekent vooral ook van klanten leren. Want welke nieuwsbrieven werden gewaardeerd en welke niet? Door dit goed te analyseren leer je klantbehoeften nog beter kennen. Een e-mail met een hoge CTR, Click Through Rate of klikfrequentie, is het waard om mogelijk naar meerder organisaties te sturen of laat zien dat dit een onderwerp is waar nog meer over geschreven kan worden.

In de volgende blog bespreken we 4 volwassenheidsfases die we zien op het gebied van geautomatiseerde e-mailmarketing.

Benieuwd waar jouw organisatie staat?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *