De vergeten businesskans: Kleine berichten die GROOTS zijn!

Door Dynamic Hands op

Marketing- en salesafdelingen zijn van nature gewend om in het groot te denken. Daar is op zich niets mis mee. Alleen zitten verschillen, of het onderscheidend vermogen ten opzichte van concurrenten, vaak in kleine dingen. Daarom is deze blog bedoeld om eens vaker stil te staan bij kleine berichten die van grote betekenis zijn.

B2C doet het beter dan B2B

De consumentenmarkt, denk bijvoorbeeld aan de detailhandel, is al langer gewend om even een korte notificatie te sturen naar de smartphone van een klant. Het kan gaan om een SMS bericht dat de bestelling is aangekomen, maar net zo goed om een felicitatie vanwege bijvoorbeeld een verjaardag. Op de een of andere manier zijn we het in de zakelijke B2B omgeving minder gewend om een klant automatisch een bedankberichtje te sturen als hij/zij onze website bezocht heeft of op een andere manier een reactie heeft gegeven.

Welke kleine berichten kunnen groots zijn?

Marketingafdelingen zouden tijdens het bepalen van de customer journey niet alleen aan de traditionele content moeten denken, zoals whitepapers, blogs of klantverhalen. Zij kunnen (nieuwe) klanten ook aan zich binden in de vorm van kleinere berichten. Enkele suggesties:

  • Was de opleiding/instructie voldoende duidelijk, of kunnen we u nog ergens bij helpen?
  • Heeft u de gedownloade whitepaper ook bij uw dagelijkse werkzaamheden kunnen gebruiken?
  • Dank voor uw feedback op onze website, mogen wij eens contact opnemen om onze service nog verder te verbeteren?
  • U heeft interesse geuit in…..Daarom sturen wij u deze link om een YouTube video te zien over dit onderwerp.
  • De stelling van de dag: “Bent u het wel of niet eens met…”

Meer geautomatiseerde menselijkheid

Geautomatiseerde menselijkheid? Dat vraagt om enige uitleg. In het verleden werden al dit soort vragen gesteld door accountmanagers. Alleen wordt bellen steeds minder gewaardeerd en is het bezoeken van klanten door het coronavirus uitdagender geworden sinds het merendeel thuiswerkt. Dus is er een alternatief nodig om toch de noodzakelijke klantinformatie boven tafel te krijgen om hem of haar te blijven begrijpen. Met slimme marketing automation software blijf je, zowel met grote als kleine berichten, bij nieuwe klanten langdurig op de radar.

Is er nog meer?

“Ja” is het antwoord. Kleine berichten, die marketingafdelingen kunnen automatiseren, kunnen voor een betere Customer Experience zorgen en daarmee meer business. Maar wat dacht je van “Employee Experience?” Traditioneel is de verkoopafdeling de opdrachtgever voor marketing, maar wellicht is er wel een kans voor marketingmanagers om met automation software ook de HR-manager te interesseren. Dat een medewerker bijvoorbeeld vanuit een CRM systeem het bericht krijgt om iets niet te vergeten…

“Niet vergeten, hou het kort!”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *