Heb jij de AVG rondom nieuwsbrieven goed geregeld?

Door Rémy van Duijkeren op

Misschien ben je er uren zoet mee geweest of krijg je jeuk, omdat je er eigenlijk nog iets mee moet doen. We hebben het over de AVG-wet bij het versturen van online nieuwsbrieven. We weten dat er heel wat irritaties mee gemoeid zijn, daarom willen we ze graag weghalen.

Je kunt het namelijk heel ingewikkeld maken, maar hou het voor jezelf en voor de gebruiker makkelijk. Het gaat er simpelweg om dat je bewust nagedacht hebt over het bewaken van de privacy van je gebruikers [degenen die je nieuwsbrieven ontvangen] én dat je dit hebt vastgelegd. Natuurlijk moet je ook zichtbaar kunnen maken hoe en waar je dit uitgewerkt hebt.

Het kan eenvoudig

Afmelden moet simpel zijn met een duidelijke button. Gegevens wijzigen of laten verwijderen door de gebruiker, kun je duidelijk maken door dit in 1 zin op te nemen in de footer van je nieuwsbrief. Men ontvangt alleen de nieuwsbrief wanneer men hier expliciet toestemming voor heeft gegeven. Door bijvoorbeeld dat vinkje op de website of met een landingspagina via LinkedIn.

Maak geen juridisch boekwerk

Wanneer iemand toch een nieuwsbrief heeft gekregen, maar zich hiervoor niet heeft aangemeld, is er een kleine kans dat diegene meteen met de Autoriteit Persoonsgegevens aan de telefoon hangt. Het meest logische gebeurt; afmelden van de nieuwsbrief. Nu willen we niet zeggen dat je het niet serieus moet nemen, maar maak er geen juridisch boekwerk van. Want eerlijk; wat is het ergste wat er kan gebeuren? Zie de werkzaamheden betreft Algemene Verordening Gegevensbescherming [AVG] in het licht van de risico’s. Voor welk risico moet je écht ingedekt zijn?

AVG overzichtelijk

Probeer de AVG overzichtelijk te houden voor jezelf en jouw medewerkers. Dit kun je doen door alles in 1 systeem te zetten. Dan weet je wat wel en niet mag. Zo hoef je niet in allerlei verschillende systemen te zoeken naar hoe het werkelijk zit. Wij komen vaak tegen dat de financiële afdeling, marketing, online enz. het wel ‘ergens’ genoteerd hebben. Alleen overzichtelijk is het zeker niet en de klant is hier de dupe van. Wanneer die zich afmeldt voor een nieuwsbrief, komt dit bij de afdeling communicatie terecht. Vervolgens staat in het algemene klantensysteem dat de klant alles wil ontvangen. Het werkt het best als je 1 waarheid hebt. Je kunt hiervoor tools gebruiken die alles synchroniseren.

Synchroniseren met Spotler

Wijzelf zijn fan van Spotler. Wanneer iemand zich afmeldt, staat dit in Spotler. Vanuit hier wordt real-time een koppeling gemaakt en komt het in Dynamics terecht. Zo voorkom je dat je handmatig in allerlei systemen alles goed moet zetten. Dit scheelt natuurlijk enorm veel tijd en frustraties.

Is de AVG na het lezen van dit blog nog steeds en zwarte bladzijde in je werk? We helpen je graag op weg!

Groeten,

Gerben en Remy

+31 (0)23 563 1563 | info@dynamichands.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *