Hoeveel van jouw klanten voelen zich VIP?

Door Dynamic Hands op

Stel dat je een probleem hebt met een product of dienst van een leverancier en je neemt contact op met de Customer Service afdeling. Hoe goed kennen ze jou dan echt en hoe tevreden ben je over de snelheid waarmee jouw probleem werd opgelost? Die beoordeling over tevreden of ontevreden zijn maken jouw klanten ook. Dit is hoe je hen een (nog betere) VIP behandeling geeft.

Persoonlijke service door historische data

Klanten willen geen nummer zijn, maar letterlijk gekend worden. Dat betekent dat een customer service medewerker van elke situatie op de hoogte moet zijn en zoveel mogelijk klantgegevens in één applicatie bij de hand moet hebben. Het voorkomt dat de klant telkens alles opnieuw uit hoeft te leggen. Deze persoonlijke service kan daarom alleen werken door klantdata en technologie te integreren op de Customer Service afdeling

Het altijd bereikbaar zijn

Klanten hebben steeds hogere verwachtingen en accepteren steeds minder vaak dat bedrijven na 17:00 uur niet meer bereikbaar zijn. Daar heeft corona zeker een rol bij gespeeld; traditionele werkpatronen werden doorbroken en meer mensen zijn op wisselende tijden gaan werken. Chatbots, of virtuele assistenten, helpen om 24/7 en 365 dagen per jaar bereikbaar te zijn.

Het razendsnel geven van een diagnose

Waar gaat klantenservice vaak mis? Dat is het moment waarop er sprake is van het bekende ‘kastje naar de muur’ waarbij telkens wordt doorverbonden met mensen die geen kennis of bevoegdheid hebben om het probleem op te lossen. AI technologie (kunstmatige technologie) speelt een grote rol om klanten een VIP behandeling te geven. In de praktijk blijkt vaak dat een virtuele agent klanten sneller doorschakelt naar de persoon met de meeste kennis vergeleken met een mens. Computers rekenen immers ook sneller.

Duidelijke en moderne communicatie

Een klant zou gewoon via een app een klacht of probleem moeten kunnen melden. Op elk moment via de smartphone die klanten nagenoeg altijd bij zich dragen. Hetzelfde geldt voor de terugrapportage. Krijgen jouw klanten ook een VIP behandeling door hen vanuit het systeem automatisch een WhatsApp of SMS bericht te sturen? Het kan anders gebeuren dat een probleem al is opgelost, zonder dat de klant hiervan op de hoogte is.

Proactief zijn

Klanten zullen veel loyaler zijn en jouw bedrijf aanbevelen aan anderen als je al via intelligente systemen een ‘alert’ of melding krijgt dat er ergens een probleem voor gaat doen. Dan kun je proactief problemen oplossen, zonder dat de klant merkt dat er iets mis is. Op basis van de ernst van een alert heeft de customer service medewerker al een collega ingeschakeld of de juiste voorzorgsmaatregelen genomen.

Wil je jouw klanten (nog) meer VIP laten voelen?

Slimme technologie levert razendsnelle antwoorden voor klanten op om zich VIP te laten voelen. We gaan er graag verder met je over in gesprek. Neem bij interesse contact met ons op.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *