Marketing Automation…betekent dat hoofdpijn of plezier?

Door Dynamic Hands op

Lees vooral door, want we gaan je in ieder geval vier redenen geven om iets te gaan doen met Marketing Automation. Daarmee meet, analyseer en optimaliseer je de resultaten van een groot gedeelte van jouw marketingactiviteiten. Maar voordat we daarmee starten eerst een kritische vraag…

Hoofdpijn of plezier?

Er bestaan organisaties die tienduizenden euro’s per jaar aan Marketing Automation besteden waarbij de technologie het uitgangspunt was; zij kozen voor het principe ‘hoe meer hoe beter’. Alleen krijgen medewerkers er hoofdpijn van. De belangrijkste redenen zijn dat er teveel functionaliteiten geboden worden of dat er onvoldoende kennis of tijd aanwezig is om bijvoorbeeld een effectieve e-mailcampagne op te zetten. Het kan soms nog erger. Het zijn situaties waarbij er eerst enorme investeringen gedaan worden zonder nagedacht te hebben of er wel interessante content, of budgetten voor nieuwe content, aanwezig zijn. Trek dus nooit een te grote jas aan, kies iets wat bij de organisatie past en maak vooraf een goed onderbouwd plan met duidelijk geformuleerde doelstellingen. Dan is het nu tijd voor ‘plezier’:

4 actuele redenen om te investeren in Marketing Automation

Bewust kiezen we hier voor de actualiteit. Er zullen ondernemers zijn die op dit moment vaker willen dat elke geïnvesteerde euro ook iets oplevert. Business, of extra omzet, is daarom waar onze eerste reden over gaat.

Reden 1: De meetbaarheid van marketinginspanningen

Hoeveel business hebben de activiteiten van de marketingafdeling het afgelopen jaar opgeleverd? Het blijkt voor veel organisaties een hele opgave om marketinginspanningen te koppelen aan concrete resultaten. Marketing Automation zorgt echter voor aantoonbare gekwalificeerde leads aan sales, mits de marketingafdeling daar zelf de juiste kenmerken aan heeft toegekend. Het resultaat is waar de marketingafdeling op beoordeeld wordt. (Bijvoorbeeld 200 leads, 40 nieuwe orders, gemiddelde omzetwaarde 40.000 euro. Voor de snelle rekenaar levert dat 1,6 miljoen euro op)

Reden 2: Op het vizier blijven

Gaat jouw klant volgende week, volgende maand of volgend jaar iets bestellen? In de meeste gevallen blijft het als het kijken in een glazen bol. Daarom is het verstandig om enkele keren per maand, bijvoorbeeld via een e-mailnieuwsbrief, te communiceren. Dan blijf je op het vizier en herinneren (nieuwe) klanten jouw bedrijf op het juiste moment.

Reden 3: Klanten aan je binden

Weet je in welke fase van het verkoopproces elk klant zit? Iemand die aan het oriënteren is heeft waarschijnlijk iets anders nodig dan iemand die bijna een handtekening gaat zetten. Wie in de close fase is aanbeland stuur je bijvoorbeeld ter herkenning een referentieverhaal toe. Marketing Automation gaat over de juiste content, op het juiste moment naar de juiste persoon. Op basis van downloads, webpagina bezoek of persoonlijke aanvragen krijg je steeds meer inzicht om nog betere gesprekken aan te gaan.

Reden 4: Flexibiliteit, onafhankelijker zijn van IT afdelingen

Zolang het marketing automation systeem gebruiksvriendelijk is kunnen marketingafdelingen zelf hun campagnes realiseren zonder tussenkomst van een IT afdeling. E-mailnieuwsbrieven worden aan landingspagina’s gekoppeld waarop vervolgens weer bepaalde content te downloaden valt. Denk aan een whitepaper of ander informatief document. Vervolgens is het aan de accountmanager om contact op te nemen met de klant die zijn of haar interesse getoond heeft.

Samen zoeken naar plezier en extra business?

Marketing Automation is voor ieder bedrijf interessant. Om hoofdpijndossiers te voorkomen bieden we zowel oplossingen voor (kleinere) MKB bedrijven als grote en middelgrote organisaties.

Neem voor jouw ‘jas op maat’ contact met ons op.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *