“Wij wensen je een professioneel klantenbestand toe!”

Door Dynamic Hands op

Natuurlijk ook gezondheid, want dat is en blijft het allerbelangrijkste. 2021 zou weleens het jaar kunnen zijn waarop het nog belangrijker wordt om nieuwe klanten binnen te halen en meer te weten over bestaande klanten. Daarnaast zullen er ondernemers zijn die van een startup fase naar een scale-up fase gaan en een professionaliseringsslag willen maken. Een goed CRM systeem is dan onontbeerlijk. Maar waar let je dan op bij jouw keuze?

On-premise of Cloud?

Je kunt zelf eigenaar zijn van de CRM software en de applicatie (laten)installeren bij jou op het bedrijf, maar realiseer je dan dat er veel kosten voor onderhoud en beheer gemaakt zullen worden. Een abonnement afsluiten, voor een CRM oplossing in de Cloud, blijkt in de meeste gevallen een beter alternatief te zijn. Je hebt geen kosten van eigen servers, je bent altijd up-to-date, logt in op de cloudapplicatie en je kunt van start gaan. Bovendien zijn er door jouw IT provider altijd extra handen beschikbaar. (Als het goed is tenminste…)

Pas op voor vreemde talen

Dit klinkt wellicht als een merkwaardig advies, maar er zijn behoorlijk veel internationale aanbieders van CRM systemen die je op het internet kunt terugvinden. Soms zitten daar ‘haken en ogen aan’. Omdat klantdata fundamenteel is voor het ondernemen is het van belang dat support medewerkers minimaal de Engelse taal goed beheersen of beter nog, jouw taal spreken. Aan “sorry, I don’t understand you” heb je niets, wel aan “We gaan het gewoon voor je oplossen.”

Een platform voor de toekomst

Als kind wordt je geleerd om geen te grote jas aan te trekken. Doe het in dit geval wel. Koop een CRM systeem op de groei. Wie te klein begint moet later dure investeringen doen, want het overzetten van al jouw klantdata van het ene naar het andere CRM systeem vraagt nogal wat uren werk. Zeker als er koppelingen gemaakt zijn en er van alles ‘ontkoppeld’ moet worden.

Integratiemogelijkheden, waaronder sociale media

2020 heeft laten zien hoe belangrijk het is om niet alleen de telefoonnummers van kantoor te hebben, maar ook de mobiele nummers. Dat is op zich al een reden om te investeren in een CRM systeem. De contactdata moet meer dan ooit kloppen. Maar er is nog iets anders. Steeds meer waardevolle relaties ontstaan vanuit blogs of berichten die op sociale media verschijnen. Reageer erop, daardoor bouw je een sterk eigen netwerk op. Je kunt de relatie enorm verstevigen met een CRM-systeem die uitstekend integreert met sociale media. Wist je bijvoorbeeld dat Microsoft de eigenaar is van LinkedIn en dat daarom de koppelingen met Dynamics 365 optimaal zijn?

Volgende stappen in innovatie

De wereld gaat er versneld anders uitzien. Hoewel nog maar een beperkt aantal organisaties bezig zijn met zaken zoals AI, Artificial Intelligence of ML, Machine Learning, is het wel van belang dat er volgende intelligente stappen gemaakt kunnen worden. Dat betekent bijvoorbeeld dat je op basis van aanvragen, handelingen of klachten van een klant automatisch een notificatie in het CRM systeem krijgt. Dan kun je al reageren nog voordat de klant het verwacht!

Zijn er nog meer zaken om op te letten?

Wij denken van wel. Kijk bijvoorbeeld ook wat de belangrijkste samenwerkingstool is waar je nu mee werkt. Is het Microsoft Office 365? Dan kun je jezelf afvragen of het noodzakelijk is dat je allerlei complexe koppelingen van een andere leverancier zou moeten toevoegen als er al apps binnen jouw bedrijf aanwezig zijn die je gewoon met elkaar kunt laten praten…

Op een gezond 2021 en een professioneel klantcontact!

Namens alle handen van DynamicHands.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *